Wstęp W naszym otoczeni przybywa coraz więcej psów. Niestety coraz częściej można zaobserwować, że przy wyborze tego partnera, który będzie z nami najprawdopodobniej przez kilkanaście lat decydują różnego rodzaju mody czy przypadki. Te właśnie zwierzęta porzucane są następnie przez właścicieli przy drogach, przywiązywane do drzew w lasach, czy podrzucane do schronisk. Zwierzęta te zasilają również armię bezpańskich psów wałęsających się po drogach wiejskich czy ulicach miast, polujących dzikimi sforami w pobliżu wsi na sarny i zające. W środowiskach wiejskich w tym i w wioskach z których pochodzą dzieci w naszej szkole, niejednokrotnie widzi się psy przyczepione do nędznych bud, na krótkich łańcuchach, bez wody w letnim skwarze, czy trzęsące się z zimna w czasie mrozów. Coraz częściej media donoszą również o niejednokrotnie tragicznych przypadkach zaatakowania człowieka przez psa. Obiektami ataków szczególnie często są dzieci. Niniejszy program ma na celu kształtowanie u dzieci i młodzieży postaw odpowiedzialności w kontaktach z psami. Przekazanie podstawowych informacji na temat historii związków człowieka i psa, zasad doboru rasy przez przyszłego właściciela, opieki i wychowania a także zachowania się w sytuacjach trudnych gdy grozi lub już dochodzi do ataku na człowieka. Cele główne programu: - zapoznanie uczniów z rolą jaka pies odegrał w historii człowieka - zapoznanie z podstawowymi zasadami opieki nad zwierzęciem - zapoznanie z podstawowymi zasadami wychowania psów - kształtowanie postaw odpowiedzialności za innych ludzi i zwierzęta - budzenie szacunku, miłości do przyrody - zachęcenie do włączenia się do akcji wspierania społecznych schronisk dla bezdomnych zwierząt - zasady bezpiecznego zachowania się w kontaktach z psami zwłaszcza obcymi - propagowanie czynnego wypoczynku, zapoznanie z rodzajami i zasadami sportów z udziałem psów
Forma realizacji:
Cykl lekcji i zajęć praktycznych w których najlepiej żeby uczestniczył przeszkolony przewodnik psa służbowego. O pomoc w przeprowadzeniu zajęć można się zwrócić do Polskiego Związku Kynologicznego, policji, straży granicznej czy innych służb. (Autor programu jako hodowca przeprowadzał zajęcia z wykorzystaniem własnego psa)
Tematy i treści lekcji realizowanych w ramach projektu:
Człowiek i pies – wieczni partnerzy czy wrogowie - historia udomowienia psa przez człowieka - pies zwierzęciem społecznym i co z tego wynika - zadania jakie psy pełniły w służbie człowieka - przegląd najczęściej spotykanych ras - psi bohaterowie
Mój przyjaciel pies - zasady doboru rasy - podstawowe zasady opieki nad zwierzęciem w domu - niekłopotliwy przyjaciel – wychowanie w zakresie PT (psa towarzyszącego) - odpowiedzialność za psa w świetle norm prawnych i etycznych - sporty kynologiczne
Gdy pies zaatakuje - przyczyny występowania agresji u psów i jak jej uniknąć - zasady zachowania się w kontaktach z obcymi psami - zasady zachowania się na wycieczkach rowerowych gdy ściga nas pies - co zrobić jeżeli dojdzie do ataku
Bezdomni psi sąsiedzi - przyczyny zjawiska bezdomności - organizacja pomocy dla bezdomnych zwierząt w Polsce - czy i jak mogę pomóc?
Prezentacja wyników:
Gazetki, prace graficzne, wypracowania, ale przede wszystkim włączenie się uczniów w akcja opieki nad bezdomnymi zwierzętami czy psami, którym właściciele nie chcieli czy nie potrafili stworzyć właściwych warunków bytowych. Opracował Piotr Pragłowski
|